masjed www.ParsianCad.Ir 71

تصاویر معماری بزرگ ترین مسجد اروپا

مساجد در اروپا نقش مهمی در ترویج فرهنگ اسلامی دارند و وجود آنها در كشورهای غرب نشانه ای است از نفوذ اسلام در قلوب اهالی ادیان دیگر. این نكته ای است كه دولتمردان غرب به خوبی به آن اشراف دارند و از این روست كه به خاطر 4 مناره مساجد سوئیس، كه دعوت به مساجد می كنند، قانون منع ساخت مناره ها را در سوئیس تصویب نمودند.

masjed www.ParsianCad.Ir 7

مساجد اروپا نقش مهمی در گرایش اروپائیان به اسلام دارد و در این میان مسجد بزرگ رم كه بزرگترین مسجد اروپا است، نقش بیشتری دارد.

masjed www.ParsianCad.Ir 51

مسجد و مركز اسلامی شهر رم به مسلمانان رو به افزایش اروپا كه البته از رم بازدید می كنند خدمات فرهنگی اسلامی می دهد. این مسجد تنها مسجد رم است و یكی از بزرگترین ابنیه ویژه ساخته شده در چند دهه اخیر ایتالیا است. از سوی دیگر شهرت و آوازه این مسجد فراتر از رم و حتی ایتالیا است.

masjed www.ParsianCad.Ir 41

masjed www.ParsianCad.Ir 21

در طراحی فضاهای داخلی این مسجد، شبستان اصلی آن را برای عبادت 2500 نفر نمازگزار و نیز شبستان كوچكتری برای 150 نفر طراحی شده است. فضاهای خدماتی جانبی نیز همچون وضوخانه در زیر شبستان اصلی جای گرفته و دو فضای نیم طبقه در بالای شستان اصلی كه مساحت آنها یك چهارم شبستان است برای بانوان نمازگزار درنظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید  دانلود سه بعدی برج میلاد ( مدل سازی سه بعدی معماری )

masjed www.ParsianCad.Ir 6

 

masjed www.ParsianCad.Ir 10

فضاهای جانبی این مسجد شامل یك تالار كنفراس با ظرفیت 400 نفر، فضای نمایشگاهی، بخش آموزشی شامل كتابخانه و كلاس های درس و همچنین دو واحد مسكونی برای امام جماعت و بازیدكنندگان می باشد.

پلان این مسجد در دوبخش است. بخش اول شامل شبستان اصلی مسجد است كه 8 متر از سطح زمین بلند تر است و به شكل مستطیل 40*60 طراحی شده كه روبه قبله دارد و بر فراز آن گنبدی به قطر 20 متر نمازگزاران را به میهمانی آسمان فرا می خواند. در اطراف آن 16 گنبد كوچك نیز بام بزرگترین مسجد اروپا را آذین بسته اند.

masjed www.ParsianCad.Ir 3

بخش دیگر نیز یك مجموعه یH شكل است كه تمام فضاهای جانبی را در خود جای داده است. مناره ی مسجد نیز در بخش جنوب غربی سایت استقرار یافته است.

masjed www.ParsianCad.Ir 8

 

masjed www.ParsianCad.Ir 9

این مسجد با همكاری 23 كشور اسلامی و به نام پادشاه عربستان ساخته شده است.

masjed www.ParsianCad.Ir 11

منبع : www.farsicad.com

وب سایت دوستداران معماری و عمران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید