شیشه - شیشه در ساختمان - معماری

شیشه در ساختمان

» تاریخچه شیشه

قدیمی ترین شیشه در حدود 1700 سال پیش از میلاد مسیح در ناحیه بین النهرین به شکل بطری پیدا شده است ولی مصریان 6000 سال پیش از قطعات شیشه برای ساختن جواهرات استفاده کرده اند. شیشه های نخستین به گونه ریختن شیشه مذاب در قالب گلی انجام شده است.

شیشه - شیشه در ساختمان - معماری

شیشه تخت نیز به همین روش تولید شده است. حدود سال 200 پیش از میلاد در ناحیه سوریه کنونی که در آن زمان از توابع ایران بود.

برای دانلود مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

اولین شیشه با روش دمیدن ساخته شد. در این روش از لوله ای فلزی برای دمیدن استفاده شده که در انتهای آن شیشه مذاب قرار میگرفته است. اجزای کوچک شیشه ای پس از دو تا سه دقیقه و اجزای بزرگتر پس از حدود 10 دقیقه سخت میشدند. با این روش میتوانستند بطری و اجزای شیشه ای با دیواره نازک تولید کنند. پس از آن روم یها موفق شدند با بریدن قسم تهایی از شیشه آنرا بگونه ایبرجسته و شک لدار تولید کنند. شیش ههای تولید شده این دوره بطور کلی به شیشه رومی معروف است و مشخصه آن شیشه موزا کیی، شیشه برجسته و شیشه های منقوش )ویترای( میباشد. در معماری رومی از ورق های شفاف م کیا و یا آلابستر بعنوان شیشه پنجره استفاده شده است. شاید برای اولین بار در این دوره از شیشه در پنجره های دیواری استفاده شده باشد. پیدا شدن دو قطعه شیشه به ابعاد 23 در 54 سانتیمتر در سقف حمامی در شهر قدیمی پمپی دلیل این تصور است.

بیشتر بخوانید  راهنمای طراحی فضای شهری - پروژه درس تحلیل فضای شهری

قديمی ترين شيشۀ ايران متعلق به هزارۀ دوم قبل از ميلاد است و نمون ههايى از اشياى شيش هاى مانند عطردان، النگو، تنديس، كاسه، و تنگ از هزارۀ دوم تا زمان ميلاد مسيح به دست آمده است.

گريشمن، باستان شناس معروف، درحفارى هاى چغازنبيل، نوعى بطر ىهاى شيشه اى به دست آورد كه نشان دهندۀ مصرف شيشه در بين ايلاميان است. در حفار ىهاى تپه مارليك نيز مهر ههاى شيش هاى يافت شده كه عمر آنها به ۳۴۰۰ سال قبل م ىرسد. باستان شناسان م ىگويند مهر ههاى شيش هاى ايران در دورۀ هخامنشى شهرت بسیار و درسراسر جهان قديم خواستار داشته است.

برای دریافت مقاله به صورت کامل بر روی دکمه دانلود کلیک کنید.

نام فایل : دانلود مقاله کامل شیشه در ساختمان ( معماری )

contentحجم : 4.72 مگابایت

Download Button PNG Photoدانلود ( لینک مستقیم ) –  دانلود ( لینک غیرمستقیم )

رمز عبور : www.farsicad.com        پسورد را با حروف کوچک وارد کنید.

passwordتوضیحات : در صورت مشکل داشتن لینک دانلود مستقیم از لینک غیر مستقیم استفاده نمایید.

منبع :فارسی کد ، وب سایت برگزیده دوستداران معماری   ( کپی با ذکر منبع مجاز است )

.

One thought on “شیشه در ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید